BICIKLISTI U PROMETU – ZAKONSKE ODREDBE

Biciklisti su takozvana slabija strana u odnosu na motorna vozila jer nemaju zaštitu u obliku kabine, te su stoga u većoj opasnosti od ozljeđivanja i zadobivanja teških tjelesnih ozljeda. S druge strane, biciklisti su ujedno i opasnost za pješake jer nepropisnom vožnjom po nogostupu i u parkovima često biciklom nalete na pješaka, te ga ozlijede.

Za upravljanje biciklom vrijede prometni propisi kao i za sva ostala vozila, od razine opremljenosti do zabrane vožnje po nogostupu. To također znači da se ne smije upravljati biciklom pod utjecajem alkohola u koncentraciji iznad 0,50 g/kg, prelaziti biciklom preko pješačkog prijelaza i kretati se zabranjenim smjerovima.

Sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, te za sigurno sudjelovanje u prometu, bicikl mora biti opremljen:

  • kočnicom za svaki kotač (naprijed mora biti ručna kočnica)
  • jednim ili dva simetrična svjetla (naprijed bijele boje, stražnja – pozicijska su crvene boje)
  • jednim ili dva simetrično postavljena katadioptera crvene boje na stražnjoj strani
  • na prednjoj i stražnjoj strani svake pedale katadiopterom jantarne boje
  • reflektirajućim tijelima koja reflektiraju svjetlost bijele ili žute boje na bočnim stranicama kotača
  • uređajem za davanje zvučnih signala.

1. Kako prijeći cestu kada postoji biciklistička staza, a kako kada je nema?

Kada nema biciklističke staze, preko obilježenog pješačkog prijelaza biciklisti mogu preći na način da se zaustave, siđu s bicikla te u svojstvu pješaka gurajući bicikl uz sebe prijeđu cestu.
Kada postoji biciklistička staza, biciklisti kolnik mogu prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu (označava se na kolniku s dva reda usporednih kvadrata bijele boje) uz uvjet da se prethodno uvjere je li to sigurno.

2. Nema biciklističke staze! Što tada?

Biciklisti su dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a ako one ne postoje, onda što bliže desnom rubu kolnika.

3. Dvoje ili više biciklista, kako se kreću?

Ukoliko se krećete u skupini od dva i više biciklista, dužni ste se kretati jedan iza drugoga.

4. Razlika između dnevne i noćne vožnje?

Vozač bicikla tijekom noći od prvog sumraka pa do potpunog svanuća, a i danju u slučaju tmurnog dana, mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. 

5. Kaciga je obavezna oprema?

Da, ako je vozač bicikla mlađi od 16 godina, kao i druge osobe mlađe od 16 godina koje se prevoze na biciklu. Starijima od 16 godina preporučuje se nošenje kacige.

Tko ne poštuje prometna pravila, plaća slijedeće kazne: BICIKLISTI U PROMETU – ZAKONSKE ODREDBE

  • Nenošenje kacige (biciklist do 16 godine): 30 eura
  • Vožnja bez “ruku“: 30 eura
  • Korištenje slušalica tijekom vožnje: 30 eura
  • Nepropisno kretanje biciklom: 60 eura
  • Neupaljena svjetla noću: 60 eura
  • Nepropisno prelaženje kolnika: 130 eura
  • Za neupaljena svjetla danju u slučaju smanjene vidljivosti: 60 eur

Propisi

  • BICIKLOM NA CESTI smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina
  • DJECA S NAVRŠENIH 9 GODINA koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda, smiju samostalno upravljati biciklom na cesti, a druga djeca s navršenih 9 godina samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina
  • VOZAČ BICIKLA STARIJI OD 18 GODINA može prevoziti djecu stariju od 8 godina samo ako se na biciklu nalaze posebna sjedala za svaku osobu
  • VOZAČ BICIKLA STARIJI OD 18 GODINA može prevoziti dijete do 8 godina ako je na biciklu ugrađeno posebno sjedalo prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s biciklom te ako dijete nosi zaštitnu kacigu
  • VOZAČ BICIKLA MLAĐI OD 16 GODINA mora nositi zaštitnu kacigu
  • BICIKLISTI SU OBVEZNI koristiti biciklističke staze ili trake, a ako one ne postoje, voziti što bliže desnom rubu kolnika
  • BICIKLISTI SE VOZE U KOLONI, nikada jedan pored drugoga
  • AKO UZ OBILJEŽENI PJEŠAČKI PRIJELAZ NIJE OZNAČEN I BICIKLISTIČKI PRIJELAZ, biciklist gura bicikl i cestu prelazi kao pješak
  • PRILIKOM UKLJUČIVANJA U PROMET, biciklist se mora uvjeriti da s lijeve i desne strane ne nailazi drugo vozilo
  • U SLUČAJU OBILASKA ILI VOŽNJE PORED VOZILA, biciklist treba pogledati nailazi li vozilo sa strane, rukom dati znak i ostaviti oko metar prostora vozaču zaustavljenog vozila za otvaranje vrata, kako bi se izbjegla nesreća
  • ZNAK DA NAMJERAVA SKRENUTI biciklist daje ispruženom rukom ulijevo ili udesno
  • TIJEKOM VOŽNJE biciklist obje ruke mora držati na upravljaču.